Yoga for stive syklister

Bli myk uten lyskestrekk

I år så stiller vi oss i samme rekke som mange andre aktivitetsfestivaler og føyer til yoga på programmet. Du har kanskje en kompis eller en venninne som kunne trengt litt bevegelighet, men som ikke er så gira på å starte med disse timene hvor du slanger deg rundt deg selv som en anaconda på en uheldig utvalgt høne? Da er dette noe for dem (og kanskje deg?). Det er også fullstendig innafor å være med hvis du er skikkelig myk og god på yoga altså.

 

Vi er glade for å kunne tilby - YOGA FOR STIVE SYKLISTER på Utflukt 2019!! 

 

Ida Neerbye har tatt på seg den deilige oppgaven med å guide dere gjennom noen avstressende øvelser som skal være godt for kroppen og gjøre oss klar for enda en lang dag på sykkelen. For de som ønsker å delta på yoga på Utflukt så vil det settes opp på programmet på tidlig ettermiddag både torsdag, fredag og lørdag. Nøyaktig tidspunkt kommer nærmere.

I mellomtiden kan du bli litt bedre kjent med Ida under.

 

Hvem er Ida?
Jeg er en reiseglad 31-åring som liker smil, solskinn, snø i øra og sand mellom tærne. Å ture gjennom fjell og skog enten på brett, sykkel eller fot gir meg veldig mye glede! 

Prøver så godt jeg kan å følge egen sti jeg har satt for meg, med alle oppturer og nedturer som følger med - om det er å være tro mot meg selv, andre eller karrieredrømmer. Er vel mer en kroppslytter enn hjernelytter ;) Tenker det er svaret på mange vanskelige spørsmål i livet. Streber mot å sitte igjen med en følelse at jeg har forsøkt å gjøre ting jeg har satt på check-lista og at jeg har gjort det jeg ønsket selv, og ikke det som ble forventet av meg. Ikke alltid like lett. Men prøver hvertfall. Man kan tross alt bare gjøre sitt beste - og det er godt nok. Tror sånt er lettere i dag enn før - tross SoMe. 

 

Hvorfor sykler du?

Jeg sykler fordi det er hele pakka (minus hav); endorfiner, adrenalin, mestringsfølelse, skrekk, latter, blåmerker, frustrasjon, utfordringer og sjukt mange bra folk å bli kjent med! Man lever så inmari i nuet i det man rister seg nedover steiner og røtter så fort man tør. Er ikke plass til å tenke på neste månedsleia da. Pluss at sykling gjør det så tilgjengelig å komme seg ut og være sosial og bevege kroppen uti frisk skogsluft. Ja takk til rosa lunger. 

 

Hva er bra med yoga?

Yoga gir meg evnen til å puste dypt i utfordrende tider. Det har gått opp for meg at jeg møter stress på en helt annen måte enn før. Mer fatta kan man si. Det er veldig fascinerende å kjenne selv hvor mye pust har å si for sinnstilstand. Hvis man er stressa eller er urolig, så vil man legge merke til at man har veldig korte og grunne pust om man stopper opp og kjenner etter. Lange pust gir et rolig sinn, og om man praktiserer yoga lenge nok og kontinuerlig, vil denne måten å puste på gå mer på autopilot og dermed vil den påvirke sinnet underbevisst. 

Også har vi det mer obvious; at en sterk og fleksibel kropp kjennes veldig bra ut! I yoga er det ingen andre enn ditt tempo som gjelder for deg. Det er en egen-praksis, hvor man får lov til å trekke seg helt inn i sin egen meditativ sone og hvor man får utfordre seg selv og teste grenser, både mentalt og fysisk helt på egne premisser. 

 

Hvorfor bør stive syklister gjøre litt yoga etter sykkelturen, eller generelt?

Etter man har syklet en dag, hatt mye spente muskler og mye adrenalin i kroppen, så kan yoga hjelpe til å lande litt. Yoga er jo mye kroppskontroll, statisk styrke og viljestyrke, noe som kan bidra til en mer utholdende kropp og sterkere sinn til neste session. Samt er det best å få strukket på musklene sine etter mye av bindevevet i musklene har smeltet vekk, noe det gjør ved aktivitet. Mindre bindevev gir mer tilgang til muskelen slik at du får strukket den lengst mulig. Og en mer fleksibel muskel gir større utbytte når muskelen skal komprimeres igjen ved neste anstrengelse. "A strong body is a qualified body to stretch". 

 

Ikke minst; det føles digg! ;)  

 

Kjøp festivalpass til Utflukt 20. - 23. juni 

Sist opppdatert: 01.02.2019 13:37